F1 | Pirelli blir ny däckleverantör samt en handfull nya regler för 2011

Däck
Pirelli har valts som ny och ensam däck leverantör för FIA Formel Ett Världsmästerskapet under en period av tre år, med början 2011. Leverantören återtar sig att strikt respektera de sportsliga och tekniska reglementen skrivna av FIA.

FIA Licens till personal
Ett förslag har tagits fram och lämnats till Formel Ett Kommisionen, om en licens för medlemmar och personal för deltagarna (stallen) som deltar i FIA Världsmästerskapen. Denna under övervägning att implementeras i FIA Formel Ett Världsmästerskapet med start 2011, med ett mål att inkludera den i and FIA Världsmästerskap i framtiden.

Safety Car
Med omedelbar verkan, skall ingen bil övarta en annan innan denna har passerat den första safety car linjen för första gången efter att säkerhetsbilen har återvänt till depån. Däremot, om säkerhetsbilen är på banan när sista varvet påbörjas, eller kommer ut under sista varvet, kommer den köra in i depån i slutet på det varvet och bilarna tar målflagg som normalt utan omkörningar.

Generell säkerhet
Med omedelbar verkan, en bil som körs onödigt långsamt, oförusägbart, eller så det anses potentiellt farligt för andra förare, kommer att rapporteras till stewardsen. Detta skall tillämpas vare sig bilen körs på banan, i depå ingången eller i depån.

För att försöka att bilar inte körs onödigt långsamt under sina in-varv under kvalet eller rekognoscerings varv när depån utgången öppnas inför loppet, måste förare hålla den maximala tiden som ges av FIA mellan safety car linjen efter depå utgången och safety car linjen innan depå ingången. Den maximala tiden bestäms av race direktören vid varje evenemang innan första dagens träning, men kan ändras under evenemanget om nödvändigt.

Startfältet
Från och med 2011, kommer inte förare som inte klara  ett kval varv under 107% av maxtiden inte att tillåtas delta i racet. I undantagsfall, vilket kan inkludera att föraren gör en lämplig tid i fria träningen, kan däremot stewardsen tillåta att bilen startar i loppet. Skulle mer än en förare accepteras in på detta sätt, bestäms start-ordningen av stewardsen.

Av föraren justerbara delar
Från 2011, kan rörliga chassidelar aktiveras av föraren när som helst innan starten av loppet och, under loppet gång med enda syftet att förbättra omkörningsmöjligheterna, efter att föraren avklarat två varv. Föraren får endast aktivera den justerbara delen i racet när han har fått meddelande genom kontroll elektronik att den är aktiv. Den kommer endast att aktiveras om föraren är mindre än en sekund bakom en annan vid någon av de förutbestämda positionerna runt varje bana. Systemet avaktiveras första gången föraren använder bromsarna efter det att systemet har aktiverats. FIA kan, efter samråd med deltagarna, ändra tiden mellan de tävlande för att försäkra att avsikten med den justerbara chassidelen möts.

Aerodynamisk påverkan
Med undantag för nödvändiga delarna för de ovannämnda justerbara delarna, kommer alla delar och procedurer som kräver rörelse från föraren för att ändra den aerodynamiska karaktären av bilen att vara förbjudet från 2011.

Vikt
Från 2011, får minimum vikten av bilen inte vara mindre än 640kg vid något tillfälle under evenemanget.

Dränering av bränsle
Med omedelbar verkan, om ett bränsleprov krävs efter en tränings session måste bilen i fråga klara sig tillbaka till depån för egen maskin.

Super licenser
Baserat på sin resumé och relativa testtider i F1, har World Council godkänt beviljandet av ett super licens på prov, under fyra race, till Kinesiska föraren Ho-Pin Tung.